WYKONAWCY

KRZYSZTOF RATAJSKI – DŹWIĘKOKSIĘŻNIK

Kompozytor, pianista, aranżer. Muzyk wszechstronny. Od 2017 komponuje, aranżuje, gra oraz śpiewa w Heroes Orchestra. Jest również autorem tekstów o muzyce i festiwalach, m.in. artykułów dla „Wiadomości Zaiksu”. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2023. Otrzymał I nagrodę w Ogólnopolskim konkursie im. Ochlewskiego za utwór „Rebounds”, wyróżnienie na konkursie im. Zygmunta Mycielskiego za utwór „Agreements of the music table” na zespół Hashtag Ensemble, II nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie im. Zygmunta Mycielskiego za utwór „Quarantella” oraz wyróżnienie za utwór „Pieśń o żeglarzu” dla zespołu Art’n’voices. Kompozytor – delegent podczas prestiżowego koncertu 6.10.2020 w Filharmonii Luksemburskiej, organizowanym przez European Composer & Songwriter Alliance. Uważa, że największą radość dla niego jako kompozytora jest czynne uczestnictwo w swoich utworach jako wykonawca. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Oprócz komponowania muzyki poważnej zajmuje się także improwizacją fortepianową.


NATALIA JAROSIEWICZ – FUTURYSTKA/MEWA ŚMIESZKA/WIEWIÓRECZKA

Śpiewaczka operowa – sopran dramatyczny – urodzona w Kalnikowie. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Scenografii (tytuł magistra) oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, gdzie ukończyła Wydział Wokalistyki (tytuł magistra)  oraz studia podyplomowe na kierunku Menedżer Muzyki. 

Przez ponad dziesięć lat była aktywną uczestniczką projektu teatralnego „Chór Kobiet”, nowoczesnej formy teatru chórowego, biorąc udział w spektaklach „Magnificat” oraz „Tu mówi chór”. Regularnie występowała w koncertach i produkcjach operowych organizowanych przez uczelnię, wcielając się m.in. w role Despiny w „Cosi fan tutte”  czy Pierwszego Chłopca w „Czarodziejskim flecie”. Brała udział w X Europejskim Festiwalu Muzycznym „Gloria”, a także wystąpiła jako solistka w Koncercie Dyplomantów w Filharmonii Podlaskiej. Śpiewała pieśni Fryderyka Chopina w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w ramach Maratonu Chopinowskiego.

Występowała zarówno w Polsce, jak i za granicą – m.in. w Niemczech, Szwajcarii, Danii, Brukseli, Francji, Czechach, Ukrainie, Japonii, Austrii, Hiszpanii i we Włoszech.

Od trzech lat jest organizatorką Festiwalu Koncerty Urodzinowe Fryderyka Chopina, który gromadzi publiczność wokół muzyki i dziedzictwa wielkiego kompozytora.

Jest również autorką scenografii filmowych i teatralnych, uczestniczką wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Tworzy obrazy, wykorzystując autorskie techniki malarskie. Zajmuje się także pisaniem ikon – ukończyła kurs ikonopisarski w Monasterze w Ławrowie (Ukraina).

AMBROŻY GOLACHOWSKI – KLEOFAS

Śpiewak i perkusista, którego artystyczna kariera łączy pasję do muzyki wokalnej i instrumentalnej. Po ukończeniu z wyróżnieniem studiów na wydziale perkusji w Conservatorium van Amsterdam, Ambroży kontynuuje swoją edukację w klasie śpiewu pod kierunkiem Geerta Berghsa. Na co dzień jest członkiem sekcji tenorów prestiżowego chóru Cappella Amsterdam. Jego współpracę obejmują renomowane zespoły, takie jak Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie,Chór Filharmonii Łódzkiej,Netherlands Chamber Choir, Groot Omroepkoor oraz Bachkoor Holland. W trakcie swojej dotychczasowej kariery miał zaszczyt współpracować z wieloma uznanymi dyrygentami, takimi jak Ivan
Fischer, Peter Dijkstra, Daniel Reuss, Jaap van Zweden, Krista Audere oraz Agnieszka Franków-Żelazny.
Oprócz tego Ambroży występuje w duecie z pianistką Wiktorią Kochman.
Jego repertuar koncentruje się na muzyce solowej, kameralnej, ale również na wszelkiego rodzaju muzyce współczesnej. W październiku 2024 roku, będąc częścią Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, zdobył prestiżową brytyjską nagrodę Gramophone za najlepszy album muzyki chóralnej (“Dream of Gerontius” Gabrieli & Paul McCreesh), co stanowi znaczący krok w jego karierze.
Ambroży Golachowski to artysta, który nieustannie poszukuje nowych inspiracji i wyzwań, a jego pasja do muzyki
sprawia, że jest jednym z obiecujących talentów na współczesnej scenie muzycznej.

ALEKSANDRA POPIOŁEK-WALICKI – FORTEPIAN

Muzyk kameralista aktywnie koncertujący w klasycznym duecie gitarowo- fortepianowym Walicki-Popiołek Duo, wychowanka warszawskiej Miodowej, laureatka międzynarodowych konkursów kameralnych, stypendystka prestiżowego stypendium Młoda Polska na rok 2020 przyznawanego przez Narodowe Centrum Kultury. Autorka licznych publikacji naukowych wysoko punktowanych czasopismach z listy MNiSW, absolwentka podyplomowych studiów kameralnych na Akademii Muzycznej w Katowicach, absolwentka fortepianu Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Wykształcona dwujęzycznie (język polski i język angielski).

W jedynym w Polsce i jednym z sześciu na świecie duecie gitarowo-fortepianowym Walicki-Popiolek Duo, wraz z Jakubem Walickim nagrała trzy płyty: Iberico (2020), zawierający muzykę z krajów hiszpańskojęzycznych, Made in Poland (2021) z utworami polskich kompozytorów współczesnych inspirowanych folklorem polskim, napisanych specjalnie dla Duetu, oraz Jazz for Christmas (2024), z kolędami w aranżacjach jazzowych Aleksandry Chmielewskiej i Mirosława Drożdżowskiego na duet gitarowo-fortepianowy z towarzyszeniem perkusji Gniewomira Tomczyka. Wraz z Jakubem Walickim wystąpiła jako wykonawca w 66. Miedzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień 2023. Również roku została poproszona o uwieńczenie koncertem muzyki żydowskiej 80 rocznicy powstania w getcie warszawskim. W 2020 roku w kameralnych składzie nagrała płytę Aleksandry Chmielewskiej Panopticum. W duecie Walicki-Popiołek współtworzy również wydawnictwo muzyczno-naukowe WPD Editons.

FILIP SPORNIAK – WIOLONCZELA

Polski wiolonczelista, kompozytor i aranżer, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Hochschule fur Musik w Detmold i Koninklijk Conservatorium w Brukseli. Swoje wiolonczelowe umiejętności doskonalił pod okiem takich artystów jak: Steven Isserlis, Julius Berger, Claudio Bohorquez, Peter Wispelwey. Uczestnik lub laureat licznych konkursów wiolonczelowych
i kompozytorskich, w tym XXII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi, 12. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskigo, 59.Konkursu Młodych Kompozytorów im. T. Bairda, Warszawa (utwór „Sonata per viola e batteria”), XVII Międzynarodowego Konkursu im. B. Warchala „TALENTS FOR EUROPE” w Dolnym Kubinie (Słowacja) czy XIV Międzynarodowego Konkursu Muzycznego „Musica Insieme” w Musile di Piave (Włochy). Stale bądź regularnie współpracuje z formacjami Essence Trio, Warsaw Cello Quartet, Heroes Orchestra, BRYGGEN Bruges Strings, Kluza-Sporniak Duo. W 2023 roku wykonał partię solową w Koncercie Wiolonczelowym A. Dvoraka z towarzyszeniem Egmont Symphony Orchestra w Wielkiej Sali Królewskiego Konserwatorium w Brukseli. W 2022 zaś poprowadził tam ensemble
wiolonczelowy w utworze „Messagesquisse” P. Bouleza. Filip Sporniak jest autorem parudziesięciu utworów instrumentalnych, przeznaczonych głównie na kameralne składy. Niektóre z nich zawierają elementy elektroniki, improwizacji lub teatru instrumentalnego. Jego „Muzyka współczesna” (2017) oraz „Wildness” (2018) zostały nagrane i wydane na płytach przez polską wytwórnię muzyczną DUX. Również p rtytury do tych kompozycji zostały wydane przez najstarsze
i największe wydawnictwo muzyczne w Polsce – PWM. W 2019 roku zadebiutował jako wiolonczelista i kompozytor na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” grając swoje „Czarne Latawce” na wiolonczelę, taśmę i video. Inne festiwale, w których brał udział jako wiolonczelista lub kompozytor: Young Euro Classic Festival, Bachfest w Lipsku, Europejska Akademia Muzyki Kameralnej w Lipsku, Vindelfjällens kammarmusikfestival w północnej Szwecji (zamówienie hymnu festiwalu – utwór „Irrande Moln” na wiolonczelę i fagot), Festiwal Tradycji i Awangardy KODY w Lublinie, Kubinska Hudobna Jesien na Słowacji, Traces Festival w Brukseli, Festiwal Muzyczne Ogrody w Warszawie. W 2020 roku ukazał się jego debiutancki album zatytułowany „Beeth250ven”zawierający muzykę kameralną L. van Beethovena.

ANTONINA NIDZWORSKA – OBÓJ

Antonina Nidzworska ukończyła z wyróżnieniem ZPOSM I i II st. nr 3 im. G. Bacewicz w Warszawie, w klasie oboju mgr Marka Roszkowskiego. W 2016 roku ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie oboju dr hab. Arkadiusza Krupy, uzyskując tytuł mgr sztuki. Jest również absolwentką Międzywydziałowego Zakładu Muzyki Dawnej w klasie oboju barokowego ad. dr hab. Tytusa Wojnowicza. Od sierpnia 2015 roku do marca 2016, studiowała w Koninklijk Conservatorium w Hadze w ramach programu Erasmus + w klasie wybitnego oboisty Karela Schoofs’a.
Warsztat muzyka doskonaliła również podczas licznych kursów prowadzonych przez wybitnych oboistów m. in.: Jaime González, Maksymilian Lipień, Adam Halicki, Magdalena Karolak, Jochen Müller-Brincken, Katharina Suske, Korneel Alsteens, Dimitri Mestdag, Bart Schneemann, Ali Groen, Frank de Bruine i Marcel Ponseele.
W latach 2006 – 2011 była członkiem kapeli młodzieżowej Zespołu Pieśni i Tańca Uniwersytetu Warszawskiego „Warszawianka”.
Od początku studiów współpracuję z wieloma orkiestrami m. in. Sinfonią Varsovią, Kamerorkestr Koninklijk Conservatorium, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą „Pan European Philharmonia”, Orkiestrą Instrumentów Historycznych Zakładu Muzyki Dawnej, Radomską Orkiestrą Kameralną, Warszawską Orkiestrą Młodzieżową, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Warsaw Impressione Orchestra, Orkiestrą „La Boheme de Varsovia”, Orkiestrą „Silesian Art Collective”, Orkiestrą „Creo”, Wojciech Zieliński „Perfect Girls ‘n’ Friends Orchestra”, Orkiestrą Mazowieckiego Teatru Muzycznego, Jimek Symphonixx oraz orkiestrą Sinfonia Nova.
We wrześniu 2015 współpracowała z prestiżową orkiestrą filharmonii haskiej – Residentie Orkestr.
W 2014 roku została wybrana do reprezentacyjnej orkiestry symfonicznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod dyrekcją Antoniego Wita, która odbyła tournee koncertowe po Korei Południowej.
Uczestniczy w wielu niezależnych projektach m. in. „Sztuk Puk – otwórz się na sztukę”, „Vir dolorum”, „Kobiety Kościoła”, „W Świetle Taboru”. Wykonywała warszawskie prawykonania oper „Gwałt na Lukrecji” B. Brittena oraz „Orlando Paladino” J. Haydna. Kilkukrotnie współpracowała z Teatrem Polskim w Warszawie, tworząc oprawę muzyczną przedstawień z cyklu „Salony Poezji”.
Jest dwukrotną stypendystką Austriackiego Forum Kultury.
Antonina Nidzworska prowadzi również szeroką działalność edukacyjną –
W latach 2015-2020 uczyła gry na oboju w The British School Warsaw.
Od 2018 do 2023 roku pracowała w PSM I i II st. im. I. J. Paderewskiego w Żyrardowie. Aktualnie prowadzi klasę oboju w PSM I st. nr 1 im. O. Kolberga w Warszawie.
W latach 2017 – 2019 pracowała w orkiestrze symfonicznej Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego.
Od 2021 roku jest oboistką w orkiestrze symfonicznej Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego.

Przewijanie do góry